Uverejnené

VIETE, ŽE PREBIEHA VEREJNÁ PROPAGÁCIA ATEIZMU?

Ateistická reklamná kampaň na dopravných prostriedkoch sa šíri po svete. Z Veľkej Británie už prenikla do Španielska, Talianska a Ameriky.

Po Anglicku, Škótsku a Walese jazdia od začiatku roku autobusy s nápisom: „Boh asi nie je. Nerob si žiadne starosti a užívaj si život.“ V Španielsku a Taliansku táto kampaň narazila na odpor katolíckej cirkvi, ale autobusy tam jazdia aj tak. Dokonca v Janove si miestni ateisti vymysleli vlastný slogan: „Zlá správa: Boh neexistuje. Dobrá: Nepotrebuješ ho.“ Takto označené autobusy jazdia po meste už od februára. Združenie racionalistických ateistov a agnostikov zamýšľa použiť takého autobusy aj v Ríme a v blízkosti Vatikánu. Americké humanistické združenie už v decembri umiestilo na autobusy vo Washingtone takéto ateistické výzvy: „Prečo veriť v Boha? Dobrotivé nebo – buď predsa len jednoducho dobrým človekom.“

Vodič v juhoanglickom Southamptone sa zdráhal viesť autobus s takýmto ateistickým nápisom. Podľa správy BBC bol Ron Heather taký šokovaný, že na protest vôbec nenastúpil do práce. Námietky proti ateistickému výroku predložila britská organizácia „Christian Voice“ dozornému úradu pre reklamné odvetvie ASA. Podľa jeho predpisov musí prevádzkovateľ reklamy doložiť svoje tvrdenie. Keďže ateisti nemohli dodať dôkazy o svojom tvrdení, že Boh neexistuje, vložili do sloganu slovko „asi“, aby učinili zadosť požiadavkám ASA.
Celú kampaň rozpútala minulý rok novinárka a autorka televíznych komiksových programov Ariana Sherine v ľavicovo liberálnych novinách „Guardian“. Podnetom bolo vytvoriť protiváhu evanjelizačných kampaní, ktoré podľa nej len hrozia peklom a zatratením. Podporili ju Britské humanistické združenie a oxfordský evolučný biológ a autor bestselerov prof. R. Dawkins. Výzvy na finančnú podporu tejto akcie vyniesli okolo 154 tisíc eur.

Pomáha táto kampaň kresťanom? Kresťania sa k nej stavajú s odporom alebo ju niektorí aj vítajú ako podnet na rozhovory. Podľa novín „El Pais“ sa napríklad evanjelikálny zbor na predmestí Madridu bráni tak, že touto mestskou časťou jazdí autobus s iným sloganom: „Áno, Boh existuje. Uži si život s Kristom.“ Kresťanská spoločnosť „Theos“ zase očakáva, že nápis vyvolá opak očakávaného účinku a povzbudí viac ľudí premýšľať. (podľa Idea spektrum 2008, preložila ET)

Verzia pre tlač